Zurück zur Programmübersicht

Der Moloch (1999)

Eine Festung hoch über den Wolken der bayerischen Alpen im Frühjahr 1942. Eva Braun posiert nackt auf der majestätischen Terrasse des Hauses. Sie weiss, dass sie unter Beobachtung steht und tanzt kokett für die unsichtbaren Ferngläser der allgegenwärtigen Wachposten.

Eva Braun wartet auf die Ankunft ihres geliebten "Adi". Als der "Führer" endlich auf dem Obersalzberg eintrifft, wird sie enttäuscht: Hitlers "rechte Hand" Martin Bormann, sein Propaganda-Minister Joseph Goebbels und dessen Frau Magda begleiten Hitler, um mit ihm und Eva ein Wochenende zu verbringen. Die Ankunft ihres Geliebten bedeutet für Eva daher nicht die erhofften zärtlichen Umarmungen - sie wird lediglich als Hausangestellte seiner Sommerbelegschaft vorgestellt. 24 Stunden entspannte Tischgespräche und Ausflüge in der gewaltigen Landschaft der Bayerischen Alpen.

Die Verwirrungen der jungen Frau, gefangen in der Komplexität der Liebe zu einem Mann, der nicht zu menschlicher Nähe und Intimität fähig ist, nehmen zu. Dies macht Eva ungezügelt, hemmungslos. Ihr Verlangen kann es nicht mit seiner Verantwortung für das Reich aufnehmen, und ihre Loyalität kann weder seine hypochondrischen Klagen noch sein absurdes Fluchen länger tolerieren. Eva Braun allein kann dem Monster, das jetzt von allen gefürchtet wird, direkt ins Auge schauen. Denn ihre Stimme ist die einzige, die es wagt, dem "Führer" zu widersprechen...

Der Film wurde auf den Internationalen Filmfestspielen in Cannes 1999 mit der Goldenen Palme für das beste Drehbuch ausgezeichnet.

Deutschland/Rußland, 1999; Länge: 102 min; Regie: Aleksandr Sokurov; Darsteller: Elena Rufanova, Leonid Mosgovoi, Leonid Sokol, Elena Spiridonova, Vladimir Bogdanov

7 reviews, imdb, Interview mit dem Regisseur, anläßlich der Filmfestspiele Cannes 1999. (franz.)
Cannes 99


aktuell im rechbauer kino

Tausend Jahre sind ein Tag!

Der Obersalzberg, 1942. Eine junge Frau posiert, nur mit einem fleischfarbenen Trikot bekleidet, auf der erhabenen Terrasse der Alpenfestung. Trippelt mal hier hin, mal dort hin. Dehnt den Körper über die Brüstung. Entbindet die Muskeln deutschem Gehorsam. Schlägt Räder in die kalte Monotonie germanischer Architektur. Eva Braun tanzt den Arno Breker. Doch die körperbetonte Verpuppung wird gestört; das Modell der Selbstmodellierung entzogen: der "Führer" und seine Gefolgschaft. Die Okkupation hat das Eigenheim erreicht. Es ist Frühjahr in Deutschland ... und es dämmert. - 24 Stunden im Leben zweier Angetrauter. Ästhetisch verfremdet. Das Sakrament entlarvend. Verordneter Hohlheit, nutzlos die Sprachlosigkeit entgegengehaltend. "Szenen einer Ehe" made in Germany. Grotesk. Seltsam. Bizarr. Nachrichten aus dem Hause Hitler: Menschlich, allzu menschlich.

Twenty four hours "family viewing" in Germany. Twenty four hours in the private lives of Adolf Hitler and Eva Braun. Grotesque and strange. Disclosing and frightening. The ultimate look behind human nature.


History Repeating

by J. Hoberman

... Alexander Sokurov's Molokh is a far loopier historical reconstruction than Cradle Will Rock. Russia's most dour and least compromising visionary filmmaker has taken as his subject a 20th-century showman whose megalomania dwarfs even that of Orson Welles, namely Adolf Hitler.

Molokh is lurid without being commercial. Evoking the German romantic landscape he synthesized for Mother and Son, Sokurov places his characteristic understatement at the service of borderline kitsch. Molokh opens in Hitler's spectacular mountain retreat with führer-frau Eva Braun frisking naked (or, rather, in a body stocking) on the clammy battlements. She waves to someone spying through field glasses, then strikes a pose over the abyss. Sounds of distant thunder . . . and war.

Eva inhabits the castle alone until the arrival of the official party: Hitler, scrawny Dr. Goebbels, his zaftig Mrs., and Hitler's stolid deputy, Martin Bormann. The private Adi, as Eva calls him, initially alternates between cranky baby and kindly old ditherer. Both are convincing modes; as Eva tells him, he needs an audience to live. At mealtime, Hitler delights in grossing out his courtiers with disgusting vegetarian rants and apocalyptic visions of climactic change. (They all believe in his genius; these monologues give their lives meaning.) Then it's out to stroll on the cliffs where the women set up a Victrola, getting Goebbels and Adi to dance an absurd jig.

If these Nazis are triumphant buffoons, Sokurov is less concerned with showing the banality of evil than the vacuity of absolute power. Boredom alternates with irreality: Molokh is the master-race weekend that might have been imagined by Jerry Seinfeld, the Soup Nazi played by Hitler himself. As Sokurov shows a stenographer taking down Hitler's dinner conversation, there is the possibility that some of the exchanges are historically accurate. Nor is it difficult to believe that, once their Führer retires (to regress with Eva), his minions would seize the opportunity to break out the booze.

Like Cradle Will Rock, Molokh evokes history in the form of a newsreel. At one point, the principals watch movies of the Eastern front. (Using actual footage, Sokurov makes a daring and polemical reduction of mass carnage to thrilling illusions and spurious symphonics.) Like Tim Robbins, Sokurov riffs on going backstage. The bored women clown behind the screen as Hitler pretends to conduct the movie's soundtrack. But, unlike Robbins, Sokurov uses this gimmick to question the idea of historical representation.

When Goebbels extols these "great images," Hitler perversely overrules him: "I could vomit." He decides to abolish this vile technology altogether, only to be confounded by Eva. Stronger and more sympathetic than expected, she grounds the discussion in unspeakable truth by pertly suggesting that, if that's the way Adi feels, he should send the whole film crew to Auschwitz.

Molokh is screening twice this weekend as part of the New York Festival of Russian Films. Elsewhere on the post-Soviet front, MoMA's ongoing FilmFest is featuring two gorgeously black-and-white signs of life, Petr Lusik's Okraina and Yevgeny Yufit and Vladimir Maslov's Silver Heads, both of which use the visual clichés of '30s Socialist Realism to uncanny and deadpan comic effect.

imdb user comment

by Gonzalo Melendez (gonz30@aol.com), Miami

Summary: The private lives of Adolf Hitlerskoff and Eva Brownova

The theme is interesting. But the "Russianness" of the production, from the actors' physiques to the very "Soviet" idealization of Berchtesgaden is enough to make you laugh. Granted, Aleksandr Sokhurov did have the main characters mouth the German dialogue allowing for proper German dubbing, but even the Berlin theater group's voices are inappropriate for the non-Berliners depicted (Adolf and Eva). Anyway, this is just a small bone to pick. The production, and slow, slow pace screamed out SOVIET louder than any of Sokhurov's previous films. This is obviously due to the its very un-Russian, un-Soviet theme. It's a ridiculously pretentious piece of filmmaking that will taint the director's body of work forever. If I hadn't been forced to sit through it (with colleagues and far from the aisle) at a film festival, I would have never sat through it. As a public service to film festival goers, please use your precious hours more wisely. Skip this boring time warp.
Übersetze diese Seite nach  
Created by XEmacs HTML 3.2 Validator
Reini Urban • Created: "2000-11-28 rurban" • Last update: "2000-11-21 13:52:48 rurban"